• 8799
  • یک شنبه 07 اسفند 1401
  • 1164
برگ چغندر در روایات

برگ چغندر در روایات

برگ چغندر جزو سبزی‌های بهشتی است. از زمان حضرت موسی (ع) درمان با برگ چغندر بوده است:

إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ شَكَوْا إِلَى مُوسَى مَا يَلْقَوْنَ مِنَ الْبَيَاضِ فَشَكَا ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ مُرْهُمْ‌ يَأْكُلُوا لَحْمَ‌ الْبَقَرِ بِالسِّلْقِ‌

👈قومی از بنی اسرائیل شکایت کردند به موسی(ع) از سفیدی یعنی پیسی و جذام و حضرت موسی (ع) به خداوند شکایت کرد و خداوند وحی فرمود آن‌ها را به خوردن گوشت گاو با برگ چغندر امر کن.

📚 المحاسن،ج2،ص519

🔻البته از خوردن گوشت گاو نهی شده اما ظاهرا در اینجا برای درمان، همراه برگ چغندر تجویز شده و عمومیت ندارد.

در روایت دیگری امام رضا (ع) می‌فرماید:

👈ای احمد آیا به سبزی علاقه داری؟ عرض کردم به همه سبزی‌ها میل دارم فرمود اگر اینگونه است برتوباد برگ چغندر زیرا در کنار رود فردوس(بهشت) می‌روید و در آن شفاء از کل بیماری‌ها است. استخوان‌ها را درشت و پهن می‌کند و گوشت می‌رویاند. اگر گنه کاران به برگ چغندر دست نمی‌زدند هر ورقه‌ی آن چند مرد را می‌پوشاند. عرض کردم جزو سبزی‌های محبوب من است. فرمود خدا راشکر کن بخاطر شناختی که به برگ چغندر داری و در حدیث دیگری آمده است: عقل را تقویت می‌کند و خون را صاف می‌کند.

📚 المحاسن،ج2،ص520

در روایت معتبر دیگری امام رضا (ع) می‌فرمایند:

أَطْعِمُوا مَرْضَاكُمُ‌ السِّلْقَ يَعْنِي وَرَقَهُ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً وَ لَا دَاءَ مَعَهُ وَ لَا غَائِلَةَ لَهُ وَ يُهْدِئُ نَوْمَ الْمَرِيضِ وَ اجْتَنِبُوا أَصْلَهُ فَإِنَّهُ يُهَيِّجُ السَّوْدَاء

👈به بیماران برگ چغندر بدهید چراکه در آن شفاء است و مرضی با آن نیست و هیچ مشکلی ندارد و خواب بیمار را آرام می‌کند و از ریشه (یا ساقه) آن دوری کنید چراکه سودا را به هیجان می‌آورد.

📚کافی،ج6،ص369

🌟دادن برگ چغندر به بیمار خیلی مفید و مهم است وخواب او را آرام می‌کند. آرام کنندگی خواب بیمار در هیچ گیاه و دارویی نیست و مختص برگ چغندر است. این مسئله مهم است چون بیمار خواب ندارد.

♦️مصرف ریشه چغندر قند (همان که به آن لبو می‌گویند) نهی شده است چون سبب زیاد شدن غلبه سوداء می‌شود. به همین جهت از خوردن لبو و چغندر و قند و شکری که از آن درست می‌شود نهی است.بهترین جایگزین شکر سفید امروزی که از چغندر تولید می شود شکر سرخ است که از نیشکر تهیه می شود.

کلمه «اصل» در روایت به ریشه و ساقه اطلاق می‌شود.یعنی باید از خوردن ریشه چغندر و ساقه آن پرهیز شود.

امام کاظم (ع) می‌فرمایند:

👈چه خوب سبزی است برگ چغندر.
📚کافی،ج6،ص369

✨ بنابراین خوردن برگ چغندر لازم است. امروزه برگ چغندر به عنوان سبزی مطرح نیست اما در گذشته به عنوان سبزی مطرح بوده است. سبزی باید اسلامی باشد و از سبزی هایی مانند برگ شاهی و گشنیز و سبزی‌های جدید مانند اسفناج، نباید استفاده بشود بلکه باید از سبزی‌های روایی که خیلی از آن‌ها تمجید شده است، استفاده کرد.


🔆 برگ چغندر نه تنها استخوان را تقویت می‌کند بلکه باعث رشد استخوان هم می‌شود در حالیکه سویق تنها استخوان را تقویت می‌کند. البته شاید مثل هسته سنجد نیز کار برگ چغندر را در رابطه با استخوان انجام دهد.

💫 برگ چغندر پوکی استخوان را درمان می‌کند. امروزه پوکی استخوان درمان خوبی ندارد و لاعلاج است و تجربه هم نشان داده کلسیم درمان پوکی استخوان نیست اما برگ چغندر درمان پوکی استخوان است. زیرا روایت می‌فرماید استخوان را درشت می‌کند و این یعنی دیواره‌ی استخوان را پهن می‌کند و از حالت پوکی آن را خارج می‌کند.

بعضی از روایات برگ چغندر را درمان بیماری برسام ذکر کرده‌اند:

أَنَ‌ السِّلْقَ‌ يَقْمَعُ‌ عِرْقَ الْجُذَامِ وَ مَا دَخَلَ جَوْفَ الْمُبَرْسَمِ مِثْلُ وَرَقِ السِّلْق‌

👈برگ چغندر ژن جذام را ریشه کن می‌کند و درون شخصی که برسام دارد چیزی بهتر از برگ چغندر وارد نشده است.

📚 کافی،ج6،ص369

💠 برسام، التهاب پرده «دیافراگم» است. بر ،یعنی فرزند؛ سام، یعنی مرگ. برسام یعنی فرزند مرگ. اولین بیماری کشنده نازل شده برسام است. این بیماری به جائی می‌رسد که انسان دچار هزیان گویی و بعد از آن دچار مرگ می‌شود.