• 5997
  • 1123 مرتبه
  • دوشنبه 04 بهمن 1400

ضررهای زیاده روی در خوردن تخم مرغ در کلام ائمه معصومین علیهم السلام

ضررهای زیاده روی در خوردن تخم مرغ در کلام ائمه معصومین علیهم السلام

تغذیه با تخم مرغ 

 مطابق روایات منقول از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تخم مرغ با تمام خواصی که دارد لیکن افراط و زیاده روی در خوردن آن ضرر دارد و عوارضی را برای بدن ایجاد میکند.
از جمله: لاغری (شاید دلیلش تولید صفرا در بدن باشد)، ایجاد کک و مک در صورت و بیماری طحال ، ایجاد باد در سر معده و نفس تنگی و نفس بریدگی.

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : سه چیز است که چاق میکند و سه چیز است که لاغر میکند... اما سه چیزی که لاغر میکند: اعتیاد به خوردن تخم مرغ، ماهی و شکوفه خرما.
الخصال، صفحه ۱۵۵

 امام رضا علیه السلام : خوردن همیشگی تخم مرغ باعث کک و مک در صورت می شود.
بحارالانوار، جلد ۶۲

در روایت دیگری حضرت فرمودند: زیاد تخم مرغ خوردن و اعتیاد به آن بیماری طحال را می آورد و ایجاد کننده بادهایی در سر معده است و زیاد خوردن تخم مرغ آبپز نفس تنگی و نفس بریدگی می آورد.
 طب الإمام الرضا ع، صفحه ۲۸

 تمام این بحث ها در مورد مرغی است که در فضای باز و در زیر نور آفتاب پرورش می یابد و معمولا غذای آن دانه های مرسوم به عنوان غذای مرغ مثل گندم است اما چنانچه قبلا هم متذکر شدیم مرغ های صنعتی متأسفانه بخاطر پرورش در محیط بسته و زیر نور مصنوعی و در فضای بسیار کم ( در یک متر مربع ۱۵ الی ۲۰ مرغ) و همچنین تغذیه از مواد مضر مانند دانه های تراریخته و همچنین مواد غذایی وارداتی و... حتی کم خوردن آن نیز ضرر دارد.

چه خوب است که مردم عزیزمان در هر منطقه ای که زندگی می کنند چه در شهر و چه روستا خصوصا روستاییان اگر منزلشان حیاط و یا فضای بازی برای نگهداری مرغ دارند تعدادی مرغ برای تهیه تخم مرغ خودشان نگهداری کنند که خود نگه داشتن مرغ و سایر پرندگان مانند کبوتر در منزل مورد سفارش ائمه معصومین علیهم السلام است و برای اهل خانه فوائدی از جمله دور کردن اجنه از کودکان و اهل خانه را دارد و این شیوه زندگی، سبک زندگی اسلامی است ولی متاسفانه زندگی به سبک غربی امروزی نگهداری حیواناتی که از نظر اسلام نجس هستند و وجود آنها برای انسان ضرر دارد را ترویج می کند. اگر انسان میخواهد با حیوانات انس بگیرد بهتر است پرندگان و حیواناتی که وجود آنها فایده دارد و مورد سفارش ائمه معصومین علیهم السلام هستند را انتخاب کند.

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}