• 6892
  • 1979 مرتبه
  • دوشنبه 10 مرداد 1401

بررسی نوشیدن آب سرد در روایات

بررسی نوشیدن آب سرد در روایات

 آیا آشامیدن آب سرد یا شدیدا سرد خوب است؟ حرف و حدیث در این باره زیاد است و نیاز به بررسی دارد.

طبع انسان آب سرد را دوست دارد و برای انسان بسیار لذیذ است، خصوصا در هنگام تشنگی و در روزهای گرم سال .

مسأله ای که برای ما حائز اهمیت است روایات وارد در این مسأله و برداشت از آن هاست که در نهایت باید بگوئیم مستفاد از روایات آب سرد را مدح کرده و از آن تعریف و تمجید کرده اند .

روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمودند: وَ ذَکَرَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ أَحَبُّ إِلَیْنَا مِنَ الْآبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ وَ ذَوِی الْقَرَابَاتِ وَ مِنَ الْمَاءِ الْبَارِدِ، یعنی پیامبر نزد ما محبوبتر است از پدر و مادر و آشنایان و آب سرد . (بحار الأنوار، ج 63، ص 455)

این روایت به این معنی است که ائمه آب سرد را در حد پیامبر و پدر و مادر دوست می داشتند، و چیزی که مهم است این است که ائمه چیزی را که ضرر داشته باشد دوست نخواهند داشت.

در روایت دیگر از امام صادق علیه السلام نقل شده که می فرمایند: إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَسْکُنُ إِلَی الْمُؤْمِنِ کَمَا یَسْکُنُ الظَّمْآنُ إِلَی الْمَاءِ الْبَارِدِ،
یعنی مؤمن آن قدر به برادر مؤمن مأنوس می شود ، همانگونه که تشنه با آب سرد مأنوس می گردد.  (بحار الأنوار، ج 64 ، ص 165)

در روایتی از امام کاظم علیه السلام آمده است که: إِنَّ شُرْبَ الْمَاءِ الْبَارِدِ أَکْثَرُ تَلَذُّذاً.، یعنی نوشیدن آب سرد بیشترین لذت را دارد . (کافی ج 6، ص 382، ح 1)

از این روایت معلوم می شود که لذت بیشتر بخاطر سردی آب است و هر چه سردتر باشد بهتر است .

بلکه حتی به عنوان دارو معرفی می شود، مانند روایت امام صادق علیه السلام: ما وَجَدنا لِلحُمّی مِثل الماءِ البَارِد وَالدعاء، یعنی برای درمان تب بهتر از آب سرد و دعاء نیافتیم. (بحار الأنوار ج 59، ص 96، )

در روایت دیگر آمده است: إِذَا مَرِضَ أَحَدُکُمْ فَخُذِ السُّکَّرَ الْأَبْیَضَ فَدُقَّهُ ثُمَّ صُبَّ عَلَیْهِ الْمَاءَ الْبَارِدَ وَ اسْقِهِ إِیَّاهُ، یعنی هر گاه یکی بیمار شد شکر سفید را آسیاب کن و آب سرد روی آن بریز و به بیمار بده تا بنوشد. (بحار الأنوار، ج 59، ص 98)

البته حتی آب خیلی سرد هم در روایات متعددی توصیه شده ، حضرت امیر علیه السلام در یک مکانی اطراق کرده بودند که آب نبود، مالک اشتر و دیگران اعتراض کردند که چرا در جایی اطراق می کنید که آب نیست؟! امام فرمود: ای مالک خدا در این محل به ما آبی می دهد شیرین تر از عسل، ملایم تر از کره صاف، سردتر از یخ، و صاف تر از یاقوت، سپس مالک می گوید: آبی ظاهر شد که شیرین تر از عسل و سردتر از یخ ...

در روایت دیگر حضرت امیر علیه السلام نزد صومعه اطراق کرد و مسلمانان از چشمه ای آب نوشیدند، در حالیکه آب آن چشمه از یخ سردتر بود.

روایات در این زمینه متعدد و زیاد است، طوری که انسان به یقین می رسد که آب سرد از بهترین نعمت های الهی است.

حتی نقل شده درباره آیه: لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ ، فرمودند: منظور از آن در دنیا آب سرد است، و منظور اصلی از نعیم ولایت ما اهل بیت است. (عیون أخبار الرضا علیه السلام ج 1 ، ص 136، بحار الأنوار ج 7، ص 273)

❗️ البته در سه مورد مصرف آب سرد منع شده:

📌 نوشیدن آب سرد در حمام، زیرا معده را فاسد می کند.

📌 نقل شده که در آب، یخ نریزید . ولی نقل شده که پیامبر صلی الله علیه وآله تگرگ می خوردند و می فرمودند خرابی دندان را درمان می کند.

📌 مورد سوم نوشیدن آب سرد پس از غذا یا نوشیدنی گرم و داغ است.

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}