• 9652
  • 526 مرتبه
  • پنج شنبه 09 شهریور 1402

خواص گردو در روایات طب اسلامی

خواص گردو در روایات طب اسلامی

سلسله_احادیث_پزشکی
#خواص_خوراکی_ها_در_روایات

⚜️ گردو ⚜️

اولین چیزی که روایات تاکید می‌کنند برای درمان سردی و کم کاری کلیه مغز گردو است.
از روایات استفاده می‌شود که مغز گردو برای کلیه حیاتی است.

👈 روایتی می‌فرماید:

أَكْلُ‌ الْجَوْزِ فِي‌ شِدَّةِ الْحَرِّ يُهَيِّجُ الْحَرَّ فِي الْجَوْفِ وَ يُهَيِّجُ الْقُرُوحَ فِي الْجَسَدِ وَ أَكْلُهُ فِي الشِّتَاءِ يُسَخِّنُ الْكُلْيَتَيْنِ وَ يَدْفَعُ الْبَرْد

خوردن گردو در هوای گرم سبب هیجان گرمی درون است و سبب به وجود آمدن جوش و زخم های چرکی و خونی در بدن می‌شود و خوردن مغز گردو در زمستان کلیه ها را گرم می‌کند و سردی را دفع می‌کند.

📚 المحاسن،ج2،ص497

🔸احتمال دارد که سردی کل بدن مراد است. حداقل آن سردی کلیه است. مصرف گردو برای افرادی که سرمایی هستند حیاتی است.

🔹 داروهایی داریم که در آن مغز گردو هست ولی پنیر در آن ذکر نشده است مانند زنیان و مغز گردو ولی به عنوان غذا خوب نیست که گردو به تنهایی مصرف شود. 

🔺 مثلا افرادی که کلیه آن ها از کار افتاده است خوب است که گردو بخورند هرچند عوارضی هم داشته باشد چون از کار نیافتادن کلیه مهم تر از مثلا جوش زدن صورت است. ولی شاید خوب باشد که چیز سردی نیز در کنار آن مصرف کنند.

🌟 نانخواه (زنیان) و مغز گردو :

این دارو فوائد زیادی دارد که کلیه ها را نیز گرم می‌کنند:

👈 امام صادق (ع): 

«چهار چیز است که بینایی را جلا می‌دهند، نفع دارند و ضرر ندارند‌، سؤال شد این چهار چیز چیست؟ امام فرمودند آویشن و نمک درصورتی‌که باهم جمع شوند و زنیان و گردو درصورتی‌که باهم جمع شوند، سؤال شد این چهارتا چه فایده‌ای دارد درصورتی‌که جمع شوند؟ امام فرمودند زنیان و گردو بواسیر را می‌سوزانند و باد را از بدن طرد می‌کنند و رنگ رخسار را زیبا می‌کنند و معده را زبر می‌کنند و کلیه را گرم می‌کنند ...»

📚 مكارم الاخلاق،ص۱۹۱

🔸 زنیان و مغز گردو را باید به مقدار مساوی باهم استفاده کرد و حداقل هر شب یک قاشق غذاخوری مصرف نمود. ترکیب زنیان و گردو برای بواسیر نر مفید است.

🔹 خود گردو گرم کننده است و اگر زنیان به آن اضافه بشود اثر آن چند برابر می‌شود.

💢 یکی از علل فراموشی، مصرف پنیر بدون گردو است.

👈 امام صادق (ع) می‌فرمایند: 

«إن الجوز والجبن إذا اجتمعا كانا دواء وإذا افترقا كانا داء.»
«اگر پنیر و گردو باهم مصرف شوند دارو است ولی به‌تنهایی هرکدام مرض هستند.» 

📚 الکافي،ج۶،ص۳۴۰

🔸 مغز گردو عکس پنیر، مغز را تقویت می‌کند ولی به استخوان ها آسیب می‌رساند به همین جهت هر کدام از گردو و پنیر به تنهایی بیماری معرفی شده اند زیرا یکی مغز و دیگری استخوان را خراب می‌کند ولی اگر باهم مصرف بشود، دارو می‌شود.

👈 در روایت دیگر آمده است:

سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ‌ الْجُبُنِ‌ فَقَالَ‌ دَاءٌ لَا دَوَاءَ فِيهِ فَلَمَّا كَانَ بِالْعَشِيِّ دَخَلَ الرَّجُلُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَنَظَرَ إِلَى الْجُبُنِّ عَلَى الْخِوَانِ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ سَأَلْتُكَ بِالْغَدَاةِ عَنِ الْجُبُنِّ فَقُلْتَ لِي إِنَّهُ هُوَ الدَّاءُ الَّذِي لَا دَوَاءَ لَهُ وَ السَّاعَةَ أَرَاهُ عَلَى الْخِوَانِ قَالَ فَقَالَ لِي هُوَ ضَارٌّ بِالْغَدَاةِ نَافِعٌ بِالْعَشِيِّ وَ يَزِيدُ فِي مَاءِ الظَّهْرِ

شخصی از امام صادق(ع) از پنیر سوال کرد فرمود بیماری است که درمان ندارد وقتی شب شد همان شخص وارد بر امام(ع) شد و سر سفره پنیر دید عرض کرد فدایت شوم صبح فرمودی پنیر بیماری است که درمان ندارد ولی الان داخل سفره‌ی شما است فرمود پنیر صبح ضرر دارد و شب نافع است و در آب کمر اضافه می‌کند.

📚 الکافی،ج6،ص340

🔸 در روایات آمده که پنیر هضم کننده‌ی غذا است، تجربه هم ثابت کرده است پنیر چه با گردو و چه به تنهایی، سریعا غذا را هضم می‌کند. بنابراین احتمال می‌دهیم که نهی از مصرف پنیر در صبح به علت جلوگیری از ضعف در فعالیت های روزانه باشد.

🔸 اگر قرار به دو عده غذا در روز باشد، با خوردن پنیر در صبح، ظرف یکی دو ساعت معده خالی می‌شود و تا شب خالی می‌ماند و در اینصورت ضعف می‌آورد و موجب بیماری می‌شود که درمان ندارد.ولی چون شب موقع استراحت است اگر پنیر خورده بشود مانعی ندارد که معده خالی باشد.

🔸 نهی از خوردن پنیر در صبح، اطلاق دارد و حتی خوردن پنیر با مصلح آن یعنی گردو را نیز شامل می‌شود.

🔹 بعید نیست که گردو به تنهایی بیماری باشد ولی اگر با انار جمع بشود درمان باشد.در روایت آمده است که گردو و پنیر به تنهایی بیماری هستند ولی دلیل نمی‌شود که اگر با چیز دیگری هم جمع بشوند باز بیماری باشند.

#گردو #خواص_گردو
#اصلاح_سبک_زندگی
#سبک_زندگی_اسلامی

💢 مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان 💢
 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}