• 9268
  • 147 مرتبه
  • 02/29/1402

ارج دادن

ارج دادن

💠 اخلاق مردم و ملت ها و تفکراتشان خیلی در زندگی و رفتار و سرنوشت و افتخارات آن ها تأثیر دارد . 

〽️ البته این مسأله نیاز به بررسی دقیق تری دارد و نیاز به محاسبه و مطالعه اخلاق ملت هاست تا بتوانیم رخدادهای بزرگ و میراث و چیزی که از آن ها بجا مانده و تاریخ آنها محسوب میشود و حتی اخلاق آن ها را تفسیر کنیم .

🖍 اگر می خواهیم این سؤال را جواب دهیم که چرا اهرام در مصر ساخته شده، چرا در یونان پزشکان حاذق مانند جالینوس و دیسقوریدوس و حتی حضرت عیسی علیه السلام عَلَم شدند،

📌 چرا در جزیرة العرب قرآن به وجود آمده، چرا در هندوستان عطر و گیاهان داروئی فراوان تهیه می شود، چرا در چین اینقدر آدم متولد شده،

🔺 چرا در عراق مانند حجّاج و صدام حکومت کرده و اینکه چرا عراق همواره اشغال می شود، چرا در روسیه این همه سلاح ساخته شده، چرا یهود ثروتمند شدند، و ....

⭕️ تمام این ها بستگی به علایق مردم و به چیزی که اهمیت می دهند، دارد .

❗️ معلوم است چون عرب و عرب ها علاقه زیادی به ادب، شعر و شاعری، زبان، فصاحت و بلاغت دارند و در مورد نحوه صحبت کردن دقت زیادی می کنند و کمترین اشتباه و لغزش را مسخره می کنند، میان آن ها قران و شعر و شاعران بزرگ مطرح شدند .

⚠️ و چون مردم مصر قدرت و عظمت پادشاه را به ساخت و ساز می شناسند صرح و اهرام در مصرف ساخته شد و امروزه بزرگترین شهر سیاسی و اداری در مصر ساخته شده است.

🌀 و چون مردم یونان و اروپا برای پزشک و پزشکی اهمیت زیادی قائل بودند میان آن ها جالینوس و حضرت عیسی علیه السلام و پزشکی روز ظاهر شده .

💢 از طرف دیگر مردم روم و یونان علاقه زیاد به معقولات و به حکما ارج می دهند و به همین جهت حکیمانی بزرگ مانند سقراط، افلاطون، ارسطو و افراد بی شمار دیگر ظهور کردند .

🔹 ایرانی ها برای طب و پزشکی ارزش قائلند و به پزشک اهمیت زیادی می دهند، به همین جهت مانند بوعلی سینا و عقیل ظهور کردند، از طرف دیگر به قدرت و ستیز علاقه دارد، و از این رو افرادی مانند رستم و دیگر دلیران ظاهر شدند .

❇️ از طرف دیگر ایرانی ها به دین و امور غیبی و ماورائی علاقه دارند و به همین جهت هر مدتی حکومت دینی میان آن ها بر پا می شود، مانند حکومت موبدان، ابو مسلم خراسانی، صفوی ها، قاجاری ها و.. به وجود آمده.

📍 علاقه زیاد یهود به دنیا و مال و اموال سبب شده تا برای بدست آوردن پول به هر دری بزنند، خواه ربا، خواه صنعت، خواه تجاوز و غارت و اِشغال و ... و به این ترتیب بانک های ربوی و کارخانه ها و سرمایه جهان را در دست دارند .

🔸 شاید هم در هند و چین اعتبار هر فرد را به تعداد فرزندانش می سنجیدند و از این رو زاد و ولد میان آن ها تا این اندازه زیاد شده .

⚠️ بنابر این اگر ما درباره اخلاق فردی همواره صحبت می کنیم این بار درباره اخلاق جمعی صحبت کنیم و ملت ها باید به چه چیز علاقمند باشند تا موفق بشوند . 

💠 به همین جهت باید مواظب باشند نسبت به علائق خود فرهنگ سازی کنند، چون بعضی از علایق لوازم بدی دارد، اگر ملتی به مال مُفت علاقه پیدا کرده و این را یک هنر می دانند به این شکل دزد و کلاهبردار زیاد می شود .

〽️ اگر به لهو و لعب و خوشگذرانی علاقه داشته باشند و آن را موفقیت حساب می کنند یک امت بی بند و بار و بی عفت و خوشگذران بوجود می آید، مانند غرب .

🖍 اگر روحیه جنگ جویی و کشتن و غارت را هنر بدانند امپراطوری هایی مانند امپراطوری مغول بوجود می آید .

♨️ و اگر مردم به کشور گشایی علاقه دارند و آن را افتخار یک پادشاه می دانند کشوری مانند شوروی سابق بوجود می آید .

🖊 و گاهی تمایلات مردم و علاقمندی مردم مورد سوء استفاده قرار می گیرد مانند علاقه به قدرت دینی در ترکیه که منجر به تشکیل امپراطوری عثمانی شد .

❌ و امروزه برای کسب قدرت اردوغان قرآن می خواند و کلیتشدار اوغلو علوی و سید از آب درآمد، اخوان المسلمین در مصر روی کار آمد و شورش های مداوم در سوریه، تونس یمن و غیره ظهور کردند .

🌐 دفتر آیت الله تبریزیان

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط